“Dit had ik echt niet verwacht. Geweldig! Ik kan het nog niet geloven!”, zei Mike na afloop van de race, koud uit de kart. Hij was weliswaar als koploper het weekeinde ingegaan, maar tijdens de eerste twee races gingen niet zoals had gemoeten. “Ik was veel te lief in de eerste twee races. Er was heel veel druk, ik wilde te graag winnen. In de derde race heb ik wat agressiever gereden. Dat hielp.
”Want Mike won de race, maar zijn grootste concurrent Morris Schuring leek kampioen te worden. Die lag op de tweede plaats in de laatste race van het seizoen en dat zou voor Schuring genoeg zijn voor de titel. Tot de laatste ronde. Toen kwam Mikes concurrent in botsing met de nummer drie en finishte zo plots verder naar achteren. Was Mike dus toch nog kampioen. “Het is mijn eerste titel. Het is net zo mooi als ik had verwacht.
”Aan het begin van het seizoen had de talentvolle Noord-Hollander er niet op gerekend. “Ik had niet verwacht dat ik om de titel kon meedoen. Vorig seizoen ging het wel goed, maar je moet realistisch blijven. Ik ging voor een plaats in de top tien.
”Daarmee had Mike zich dus schromelijk onderschat. De reden waarom hij dit seizoen zo sterk voor de dag is gekomen? Die is relatief simpel. “Ik heb veel meer getraind. En mede daardoor heb ik ook veel geleerd. Ik ben veel beter geworden.”Het zorgde ervoor dat hij zich in de titelstrijd kon mengen.
Toen hij dat eenmaal goed in de smiezen had, was het alle hens aan dek. "Ik moet bekennen dat ik dit weekend wel zenuwachtig was. Ik stond eerste in de tussenstand, maar ik had maar drie punten voorsprong. Gelukkig ligt deze baan me, ik heb hier veel meer getraind dan op de baan van Spa bijvoorbeeld. Dat geeft meer zelfvertrouwen. En gelukkig had ik tijdens de races geen last van de zenuwen.
"Nu de strijd is gestreden, is hij dus zowaar een titel rijker. Volgend seizoen wil hij dan ook promoveren naar een andere klasse. Het hoopt op de KZ2, de koningsklasse van het Nederlands kampioenschap. Toch zal hij daarin in 2019 nog niet te aanschouwen zijn. “Ik ga eerst een jaar trainen om de overstap goed te kunnen maken. KZ is interessant. Rijden met versnellingen lijkt me echt heel erg leuk!
”Mike Geel wordt in zijn raceactiviteiten ondersteund door FJ Motorsport en Ron Kooistra.