Werken aan toekomstbestendige winkelgebieden
Na het Koopstromenonderzoek 2018 wordt met de Belevingsmonitor Hollands Kroon informatie opgehaald over wat de consument wil. Het Koopstromenonderzoek geeft vooral inzicht in het koopgedrag van inwoners. Er wordt beperkt ingegaan op de beleving en de wens van de consument. Met de Belevingsmonitor worden verschillende onderwerpen onderzocht die samen de beleving van een winkelgebied bepalen. Met dit onderzoek wordt een basis gelegd waarop gewerkt kan worden aan meer toekomstbestendige winkelgebieden in de gemeente.
Wat is de belevingsmonitor?
De belevingsmonitor is een onderzoeksprogramma dat inzicht geeft in hoe bezoekers en/of inwoners van een gebied een aangewezen winkelgebied beoordelen. Dit gebeurt aan de hand van een hedonisch model (hedonisch = beleving) waarbij de winkelbeleving centraal staat. Het model is ontworpen in samenwerking met Prof. Dr. C.N. Molenaar, buitengewoon hoogleraar aan de Erasmus Universiteit, om de hedonische waarde in een winkelgebied inzichtelijk te maken.
Resultaat begin 2020 bekend
Alle inzichten worden samen met de Universiteit van Rotterdam en Prof. Dr. C.N.A. Molenaar, verzameld en geanalyseerd. Vervolgens wordt het resultaat begin 2020 gepresenteerd aan alle betrokkenen.
Het onderzoek wordt uitgevoerd in opdracht van de gemeente Hollands Kroon in samenwerking met de Ondernemers Federatie Hollands Kroon (OFHK) en de Rabobank Kop van Noord-Holland.