ANNA PAULOWNA - Haar naam is Sophie en ze is de eerste volledig digitale medewerker van de gemeente Hollands Kroon. Vanaf 1 september kan iedereen die een vraag heeft met haar in gesprek gaan via de website of met de app.

Als je tegen haar praat, praat ze terug. Als je iets typt, typt ze het antwoord terug. Sophie beantwoordt 24/7 uur per dag uw vragen. Ze weet namelijk bijna overal het antwoord op. Mocht ze het antwoord een keer schuldig blijven, dan zoekt ze direct een medewerker die tijdens kantooruren telefonisch beschikbaar is. Of u kunt een terugbelverzoek maken.

Vraag het Sophie via de chatballon
U kunt Sophie een vraag stellen via de chatballon op de website. Klik op de chatballon en typ uw vraag. Zij geeft antwoord terug. En weet zij het even niet, dan verbindt ze u tijdens kantooruren (van maandag tot en met vrijdag van 8.00-17.00 uur) door met een medewerker. U kunt er ook voor kiezen om een terugbelbericht achter te laten.

Download en gebruik de app: Sophie verschijnt 3D op uw telefoon of tablet
U kunt Sophie ook als app downloaden op uw telefoon of tablet. De app is beschikbaar in de Google Playstore en AppStore. Sophie verschijnt in 3D door uw camera op de marker te richten. Deze is te vinden op deze website onderaan deze pagina: www.hollandskroon.nl/sophie. Geen marker? Geen probleem. Klik dan in de app op de menubutton en klik op ‘zet AR uit’. Een internetverbinding is altijd nodig om met Sophie te praten. Als u tegen haar praat, praat ze terug. Als u iets typt, typt ze het antwoord terug.

Sophie beantwoordt 24/7 uw vragen
Sophie geeft antwoord op alle mogelijke vragen, bijvoorbeeld over hoe u een rijbewijs of paspoort aanvraagt, een uitkering, welke vergunningen er zijn gepubliceerd en nog veel meer. Ze geeft aan op welke plekken op u meer informatie kunt vinden. Uiteraard met handige linkjes zodat u direct op de plek van bestemming komt. En weet ze het even niet? Dan verbindt zij u tijdens kantooruren door met een van onze telefonische medewerkers. U kunt er ook voor kiezen om een terugbelbericht achter te laten.

Sophie wordt steeds slimmer
Sophie wordt met de tijd steeds slimmer omdat de gemeente alle gestelde vragen verzamelt in een database. Deze vragen worden aangevuld met de juiste antwoorden en informatie. De antwoorden worden gecheckt en er wordt gekeken of Sophie ook het juiste antwoord heeft gegeven. Sophie beantwoord alleen algemene vragen en heeft geen toegang tot persoonlijke dossiers van inwoners. Dat mag niet in het kader van privacywetgeving.


Chatbot & Avatar in 1
Veel bedrijven, organisaties en ook gemeenten maken tegenwoordig gebruik van een zogenaamde ‘chatbot’: een digitaal persoon aan wie je via een chatvenster vragen kunt stellen. Sophie onderscheidt zich daarvan doordat ze een ‘avatar’ is: een plaatje dat zich driedimensionaal kan presenteren en met wie je kunt chatten maar ook live tegen kan praten. Daardoor lijkt het alsof ze zo uit je telefoon, computer of laptop kan stappen. Of in ieder geval alsof ze een echt persoon is.

Digitaal versus persoonlijk contact
De gemeente van Hollands Kroon heeft voor de innovatieve variant van de pratende, 3D-avatar gekozen, om zoveel mogelijk mensen in hun eigen tijd (24/7) van dienst te kunnen zijn. Sophie is daarmee een welkome aanvulling op de digitale dienstverlening. Uiteraard is zij geen vervanging voor het menselijke contact. Zo blijft het mogelijk om telefonisch medewerkers te spreken en om via social media, WhatsApp of e-mail een bericht naar de gemeente Hollands Kroon te sturen.