HOLLANDS KROON - Al meer dan 100 jaar beschermen de Zuiderzeewerken Nederland tegen het water. Maar hoe begon dit grote project? En wat betekende het voor de mensen die hier woonden? In de nieuwste aflevering van The Dutch Historian Geschiedenis Podcast gaan de makers Axel Stam en Lars Boon in gesprek met geograaf en historicus Willem van der Ham. Hij schreef een biografie over ingenieur Cornelis Lely, de man achter de Zuiderzeewerken.

De rampen die Nederland veranderden
De watersnoodrampen van 1825 en 1916 eisten veel slachtoffers. Mensen en dieren kwamen om en grote delen van Nederland stonden onder water. Dit maakte duidelijk dat er iets moest gebeuren om ons land beter te beschermen.

In 1924 begon de aanleg van de Amsteldiepdijk, ook wel de ‘korte Afsluitdijk’ genoemd. Deze dijk verbond het eiland Wieringen met Noord-Holland. Dit was het eerste grote project van de Zuiderzeewerken en maakte de weg vrij voor nog grotere veranderingen.

Van gevaarlijke zee naar vruchtbare grond
Na de Amsteldiepdijk volgden meer projecten. In 1930 werd de Wieringermeerpolder drooggelegd, wat 20.000 hectare nieuwe landbouwgrond opleverde. Daarna volgden de Afsluitdijk (1932), de Noordoostpolder (1942), Oostelijk Flevoland (1957), Zuidelijk Flevoland (1968) en de Houtribdijk (1975). In totaal groeide Nederland met 165.000 hectare.

Dit alles begon met een plan van Cornelis Lely in 1891. Dankzij zijn ideeën werd de Zuiderzee een veilig en vruchtbaar gebied.

Luister naar de podcast Benieuwd naar het hele verhaal? Luister naar The Dutch Historian Geschiedenis Podcast en ontdek hoe de Zuiderzeewerken Nederland voorgoed veranderden.

Wil je meer weten over de Zuiderzeewerken in ons gebied?
Lees de ZuiderZeeCourant, verkrijgbaar bij o.a. cultuurschuur, de boekhandel te Hippolytushoef, Turfschuur Kolhorn of mail naar: zuiderzeewerken@hollandskroon.nl.