"Het mooie aan deze verkeersveiligheidscampagne is dat het uit twee onderdelen bestaat. Namelijk het waarschuwen van de weggebruikers en het tonen van begrip richting onze boeren en agrariërs. Zodat we samen veilig de oogstperiode doorkomen” aldus Lilian Peters, wethouder verkeer, vervoer en infrastructuur.
Regen en modder zorgen voor slipgevaar
De oogstperiode is van start en dus rijden boeren en agrariërs over de openbare weg met hun landbouwvoertuigen. Bij regenachtig weer liggen de wegen dan soms vol met modder. Boeren en agrariërs doen er alles aan om dit probleem te voorkomen en waarschuwen weggebruikers met behulp van waarschuwingsborden. Hiermee wijzen ze weggebruikers over mogelijk slipgevaar. En vragen tegelijkertijd begrip voor hun werkzaamheden. Daar sluiten wij bij aan door hier via een campagne aandacht voor te vragen bij verkeersdeelnemers. Het belangrijkste doel is dat weggebruikers hun snelheid aanpassen. Autorijders en motorrijders adviseren we om het gas los te laten, en vooral niet op de rem te trappen. Daarnaast vragen we om landbouwvoertuigen de ruimte te geven zodat boeren en agrariërs hun werkzaamheden veilig kunnen uitvoeren.
Kinderen mogen ‘Frietrooien’ op zaterdag 1 oktober
Onderdeel van de campagne is het 'Frietrooien'. Een idee van Marbel de Graaf. Zij is voorzitter van LTO Noord in Noord-Holland. Hierbij kunnen kinderen van de basisschool samen met hun ouders of verzorgers aardappels rooien op haar boerderij ‘Leven van de wind’ in Wieringerwerf. Je kunt je aanmelden voor een tijdslot via www.levenvandewind.com/frietrooien. Natuurlijk eten we na het rooien gezamenlijk een patatje. Daarnaast is er alle ruimte om tussen allerlei grote machines 'boertje' te spelen op de traptrekkers en skelters.
Fixi-app
Ziet u modder op de weg en staan er geen verkeersborden die u daarop wijzen? Maak dan een Fiximelding.
De moddercampagne is een idee van de gemeente Hollands Kroon in samenwerking met Veilig Verkeer Nederland, afdeling Wieringerland, LTO Noord en Cumela. Naast automobilisten en motorrijders richt de campagne zich ook op (elektrisch) fietsende ouderen en schoolgaande jongeren.